Począwszy od numeru 1/2018 „Poradnik Bibliotekarza” zmienia swoją szatę graficzną, dostosowując ją do oczekiwań współczesnego czytelnika i nowych standardów edytorskich. W pierwszym etapie modernizacji pisma chcemy unowocześnić jego stronę wizualną. Zgodnie z założeniem redakcji na nowy wizerunek czasopisma składają się takie elementy jak:
- nowy format zapewniający większą przejrzystość tekstu i możliwość większego zróżnicowania graficznego przedstawianych treści,
- nowy układ graficzny poszczególnych działów tematycznych,
- nowy, bardziej dynamiczny, sposób eksponowania materiału ilustracyjnego dzięki czemu zwiększy się jego rola w kompozycji tekstu.
Autorem koncepcji graficznej jest Tomasz Kasperczyk współpracujący od wielu lat z Wydawnictwem SBP.
Mamy nadzieję, że proponowane zmiany wizerunkowe „Poradnika” będą przyjęte pozytywnie przez czytelników i spotkają się z ich życzliwym odbiorem. Czekamy na Państwa opinie pod adresem poradnikbibliotekarza@wp.pl.
W numerze tym polecamy artykuł Marty Korytkowskiej dotyczący problematyki g/Głuchych. Jest to temat rzadko poruszany w literaturze zawodowej, a bardzo potrzebny bibliotekarzom. Aby właściwie obsługiwać czytelników Głuchych należy poznać, choćby w najbardziej ogólnym zarysie, wiedzę nt. ich świata, potrzeb, sposobów komunikacji. Kolejne artykuły poruszają problem wykorzystania w bibliotekach nowych technologii, które w konsekwencji decydują o atrakcyjności i otwartości tych placówek. Czytelnik zapozna się z osiągnięciami MBP w Piekarach Śląskich i MBP w Bytowie (multimedialna Pracownia Orange).
W materiałach środowiskowych publikujemy przykłady współpracy bibliotekarzy z nauczycielami-emerytami oraz z dziećmi i młodzieżą w ramach nowo powstałej pracowni edukacyjnej w MBP w Kędzierzynie-Koźlu – „Port Kultury”. Prezentujemy wizerunek biblioteki nowoczesnej w zakresie wyposażenia oraz rozwiązań technicznych – Biblioteki Publicznej w Tychach, która proponuje w nowej siedzibie Mediateki szeroki pakiet ofert edukacyjnych skierowany do różnych kategorii czytelników.
W ramach zajęć metodycznych w bibliotece lub w szkole proponujemy lekcję biblioteczną „Stare i nowe. Co warto wiedzieć o nośnikach informacji” skierowaną do starszych dzieci. Jej celem jest uświadomienie uczniom, jak rozwijały się nośniki informacji, jak wyglądały te tradycyjne, schowane gdzieś w magazynach bibliotecznych, jaką rolę pełniły dawniej i obecnie. Drugi załączony w numerze materiał metodyczny wskazuje na znaczenie wyobraźni, refl eksyjnego myślenia, kreatywności, na potrzebę nadania otaczającym nas przedmiotom sensu – na podstawie książki G. Lange Warszawa.
Życzymy udanej lektury
Redakcja „PB”
Spis treści:
Od redakcji
Wiadomości. Wydarzenia
PROBLEMY. DOŚWIADCZENIA. OPINIE
Marta Korytkowska “Potrzeby g/Głuchych użytkowników w bibliotekach”
Małgorzata Kocek “Formy pracy z czytelnikiem z wykorzystaniem nowych technologii w piekarskiej bibliotece”
Jacek Prądziński “Pracownia Orange w Bibliotece Miejskiej w Bytowie”
KSIĄŻKA
>>> Poznajemy nowe wydawnictwa
Bogdan Klukowski “Wrocławskie „Warstwy” spod Ratusza”
Dorota Grabowska “Książki, które pomogą w pracy, które warto przeczytać!”
BIBLIOTEKA. ŚRODOWISKO
Anna Żuraw-Łopata “Biblioteka przyjazna nauczycielom-emerytom”
Sandra Golemo “Pracownia edukacyjna dla dzieci i młodzieży „Port Kultury”
Katarzyna Kuciara “Wspomnienie o Józefie Piłsudskim w Bibliotece Miejskiej w Puławach”
>>> Jubileusze bibliotek
Katarzyna Gurak “Każdy jubileusz niesie za sobą wspomnienia i doświadczenia – 70 lat Biblioteki Publicznej w Piekoszowie”
Marek Żytomirski “Bibliotekarze MBP w Zgorzelcu uczcili jubileusz Ossolineum”
>>> Nowe obiekty biblioteczne
Anna Krawczyk “Mediateka w Tychach stawia na nowoczesność”
Z WARSZTATU METODYKA
Agnieszka Łaszczych “Stare i nowe. Co warto wiedzieć o nośnikach Informacji”
Hanna Diduszko “Wystawa rupieci, czyli przedmioty opowiadają”